Fiyat üreticisi nedir?

Fiyat üreticisi nedir?

Bir fiyat üreticisi, bir firma gibi, ürettiği malın mükemmel bir ikamesine sahip olmadığı için talep ettiği fiyatı etkileme gücü veren tekelli bir varlıktır. Tekelci rekabet içindeki bir fiyat üreticisi rakiplerinden ürünlerinden bir şekilde farklılaşmış ürünler üretir. Fiyat üreticisi aynı zamanda karı maksimize eden bir üründür, çünkü marjinal geliri marjinal maliyetinden yüksek olduğu sürece çıktıyı artıracaktır. Başka bir deyişle, kar ürettiği sürece.

Fiyat Üreticisini Anlamak

Serbest girişim sisteminde, fiyatlar arz ve talep tarafından belirlenir. Alıcılar ve satıcılar, denge durumunda sonuçlanan fiyatlar üzerinde etkilidir. Bununla birlikte, tekelci bir ortamda, bir şirketin piyasaya arz ettiği tedarik üzerinde mutlak kontrolü vardır, bu işlerin fiyatlara dikte etmesine izin verir.
Örneğin, bir eşitlik durumunda, bir şirketin hisselerinin çoğunluğunu elinde tutan bir kişi, o hisseyi alıp satarken, hissenin fiyatını etkileyebilir. Rekabet olmadan, satıcı başka bir tedarikçiden gelen fiyat rekabeti kaygısı olmadan fiyatları yapay olarak yüksek tutabilir. Senaryo genellikle tüketiciler için elverişsizdir, çünkü fiyatları düşürebilecek alternatifler aramanın bir yolu yoktur.

Fiyat Üreticileri Türleri

Bir multiplant tekelinde, birçok üretim tesisi ve farklı marjinal maliyet fonksiyonları olan firmalar her fabrika için ayrı üretim seviyesini seçer.
İki taraflı bir tekelde , tek bir alıcı veya tekel ve tek bir satıcı var. İki taraflı bir tekelin sonucu, hangi tarafın daha fazla müzakere gücüne sahip olduğuna bağlıdır: bir tarafın tüm gücüne sahip olabilir, her ikisi de bir ara çözüm bulabilir veya dikey entegrasyon yapabilir.
Çok ürünlü bir tekelde, bir ürün satmak yerine tekel birkaç tane satıyor. Şirket, ürünlerinden birinin fiyatındaki değişikliklerin geri kalan ürünlerini nasıl etkilediğini dikkate almalıdır.
Ayrımcı bir tekelde, şirketler, ödeme isteklerine bağlı olarak farklı tüketicilerden farklı fiyatlar talep etmek isteyebilirler. Ayrımcılık seviyesinin çeşitli dereceleri vardır. Birinci düzeyde, mükemmel bir ayrımcılık olan tekelci, her bir tüketicinin ödemek istediği en yüksek fiyatı belirler. İkinci seviyede, doğrusal olmayan fiyat tespiti, fiyat tüketicinin satın aldığı miktara bağlıdır. Üçüncü seviyede, pazar bölümlemesi, firmanın öğrenci indirimleri gibi farklı fiyatlar uyguladığı farklılaştırılmış birkaç tüketici grubu vardır.
Doğal bir tekelde, maliyet-teknolojik faktörler nedeniyle, tüm üretimden sorumlu bir firmaya sahip olmak daha verimlidir çünkü uzun vadeli maliyetler düşüktür. Bu, alt değişkenlik olarak bilinir.

 

Yorumlar