Pazar Payı Nedir?

Pazar Payı Nedir?

Pazar payı, belirli bir süre boyunca belirli bir şirket tarafından kazanılan bir sektörün veya pazarın toplam satışının yüzdesini gösterir. Pazar payı, şirketin satışlarını dönem boyunca alarak ve aynı dönemde sektörün toplam satışlarına bölerek hesaplanır. Bu metrik, bir şirketin pazarına ve rakiplerine göre büyüklüğü hakkında genel bir fikir vermek için kullanılır.

Pazar payındaki kazançlar veya kayıplar, sektör koşullarına bağlı olarak bir şirketin stok performansını önemli ölçüde etkileyebilir. 

Pazar Payını Anlamak

Bir şirketin pazar payı, faaliyet gösterdiği pazar veya sektörle ilgili toplam satışların bir kısmıdır. Bir şirketin pazar payını hesaplamak için önce incelemek istediğiniz süreyi belirleyin. Mali çeyrek, yıl veya çok yıl olabilir.
Daha sonra, o dönemde şirketin toplam satışlarını hesaplayın. Ardından, şirketin sektörünün toplam satışını öğrenin. Son olarak, şirketin toplam gelirini, sektörünün toplam satışlarına bölün. Örneğin, bir şirket geçen yıl yurt içinde traktörlerde 100 milyon dolar sattıysa ve ABD'de satılan toplam traktör miktarı 200 milyon dolar olsaydı, şirketin ABD'deki traktörler pazar payı% 50 olurdu.
Pazar payının hesaplanması, genellikle yalnızca Kanada’nın pazar payı veya yalnızca ABD’nin pazar payı gibi belirli ülkeler için yapılır. Yatırımcılar, pazar payı verilerini ticaret grupları ve düzenleyici kurumlar gibi çeşitli bağımsız kaynaklardan ve sıklıkla şirketin kendisinden elde edebilirler. Bununla birlikte, bazı endüstriler diğerlerinden daha doğru bir şekilde ölçmek için daha zordur.
Yatırımcılar ve analistler, şirketin ürün veya hizmetlerinin göreceli rekabet edebilirliğinin bir işareti olabileceğinden, pazar payındaki artış ve düşüşleri dikkatle izler. Bir ürün veya hizmet için toplam pazar büyüdükçe, pazar payını koruyan bir şirket, toplam pazar ile aynı oranda gelir artışı sağlıyor. Pazar payını artıran bir şirket, gelirlerini rakiplerinden daha hızlı artıracak.
Pazar payı artışları, bir şirketin operasyonlarıyla daha büyük ölçeklere ulaşmasını ve karlılığı arttırmasını sağlayabilir. Bir şirket, fiyatları düşürerek, reklam kullanarak veya yeni veya farklı ürünler tanıtarak pazar payını arttırmaya çalışabilir. Ek olarak, diğer kitlelere veya demografik özelliklere hitap ederek pazar büyüklüğünü de artırabilir.

  • Pazar payı, belirli bir süre boyunca belirli bir şirket tarafından kazanılan bir sektörün veya pazarın toplam satışının yüzdesini gösterir.
  • Pazar payı, şirketin satışlarını dönem boyunca alarak ve aynı dönemde sektörün toplam satışlarına bölerek hesaplanır.
  • Bu metrik, bir şirketin pazarına ve rakiplerine göre büyüklüğü hakkında genel bir fikir vermek için kullanılır.

    Pazar Payı Etkisi

    Pazar payındaki değişimlerin, düşük büyüme oranlarının olduğu olgun veya devirli endüstrilerdeki şirketlerin performansı üzerinde daha büyük bir etkisi vardır. Buna karşılık, pazar payındaki değişikliklerin büyüme endüstrisindeki şirketler üzerinde daha az etkisi vardır. Bu endüstrilerde, toplam pasta büyüyor, bu yüzden şirketler pazar payını kaybediyor olsalar bile hala satışlarını büyütüyorlar. Bu durumdaki şirketler için, stok performansı satış büyümesinden ve marjlardan diğer faktörlerden daha fazla etkilenmektedir.
    Döngüsel endüstrilerde pazar payı rekabeti acımasızdır. Ekonomik faktörler, satışların, kazancın ve marjların diğer faktörlerden daha fazla farklılık göstermesinde büyük rol oynar. Marjlar düşük olma eğilimindedir ve rekabet nedeniyle işlemler maksimum verimlilikte gerçekleşir. Satışlar diğer şirketlerin pahasına gerçekleştiğinden, satışları çekmek için pazarlama çabalarına büyük yatırım yaparlar veya hatta liderlerini kaybederler.
    Bu endüstrilerde, şirketler rakiplerini iflas etmeye veya beyan etmeye zorlamak için geçici olarak ürünlerden para kaybetmeye istekli olabilirler. Daha büyük pazar payı kazandıklarında ve rakipler çıkarıldıktan sonra fiyatları yükseltmeye çalışırlar. Bu strateji işe ya da geri tepebilir, onların kayıplarını artırabilir. Bununla birlikte, birçok sektörde Sam's Club, BJ's Wholesale Club ve Costco gibi mağazalarda indirimli toptan perakende satışı gibi birkaç büyük oyuncunun egemen olmasının nedeni budur.

    Şirketler Pazar Payını Nasıl Artırabilir?

    İnovasyon, bir şirketin pazar payını artırabileceği bir yöntemdir. Bir firma, rakiplerinin henüz sunmadığı yeni bir teknolojiyi piyasaya sürdüğünde, teknolojiye sahip olmak isteyen tüketiciler, daha önce bir rakiple iş yapmış olsalar bile, o şirketten satın almak istiyorlardı. Bu tüketicilerin birçoğu sadık müşterileri haline gelir, bu da şirketin pazar payını arttırır ve geçiş yaptıkları şirket için pazar payını azaltır.
    Şirketler, müşteri ilişkilerini güçlendirerek, bir rakip yeni ve sıcak bir teklif sunarken mevcut müşterilerin gemi atlamalarını engelleyerek mevcut pazar paylarını korurlar. Daha da iyisi, şirketler aynı basit taktiği kullanarak pazar payını artırabilir; memnun müşteriler sık ​​sık yeni müşteriler olan arkadaşlara ve akrabalara yönelik olumlu deneyimlerini dile getirir. Ağızdan söz almak suretiyle pazar payını kazanmak, bir şirketin pazarlama giderlerinde bir artış olmadan gelirlerini arttırır.
    Sektörlerinde en yüksek pazar payına sahip şirketler, neredeyse her zaman en yetenekli ve özverili çalışanlara sahiptir. En iyi çalışanları gemiye getirmek, ciro ve eğitim ile ilgili masrafları azaltır ve şirketlerin temel yetkinliklerine odaklanmak için daha fazla kaynak ayırmalarını sağlar. Rekabetçi maaşlar ve sosyal haklar sunmak, en iyi çalışanları çekmenin kanıtlanmış bir yoludur; ancak, 21. yüzyıldaki çalışanlar aynı zamanda esnek programlar ve gündelik çalışma ortamları gibi maddi olmayan faydalar da ararlar.
    Son olarak, pazar payını arttırmanın en kesin yöntemlerinden biri bir rakip elde etmektir. Bunu yaparak bir şirket iki şeyi başarır. Yeni satın alınan firmanın mevcut müşteri tabanını değerlendirir ve aynı turta için bir dilim için savaşan firma sayısını bir azaltır. Bir kurnaz yönetici, ister küçük isterse büyük bir şirketten sorumlu olsun, şirketi bir büyüme modundayken daima iyi bir satın alma anlaşması yaptı.

    Pazar Payına Bir Örnek

    Tüm çok uluslu şirketler, belirli pazarların pazar payını temel alarak başarıyı ölçer. Çin, birçok ürün için hala hızlı büyüyen bir pazar olduğu için şirketler için önemli bir pazar olmuştur. Örneğin, Apple Inc., Çin'deki pazar payı sayılarını, işlerinin büyümesi için kilit bir performans göstergesi olarak kullanıyor.
    Çin'in akıllı telefon pazarı için Apple'ın pazar payı, 2015 sonunda% 13,6'dan, Çin'deki toplam akıllı telefon pazarının 2016'da% 9 oranında artmasına rağmen 2016'da% 9,6'ya düştü. ve daha sonra Çinli rakip OPPO ve Vivo tarafından piyasaya sürülen bazı akıllı telefonlar gibi pazar payını daha da kaybetti.


     
     

Yorumlar